Translation Request for a short article. . .

Discussion in 'Vocabulary & Translation Help' started by davidherter, Jul 21, 2004.

1. davidherter

davidherter New Member

Dobry Den,

I'm an American writer, and I came upon this article about an essay I wrote. I tried an online translation program, and received amusingly nonsensical babble. Though, if the program is even slightly close, the article doesn't seem to be too positive.
    Nonetheless, could somebody please translate it, or, if it's too harsh, just give me the gist?
    I would be very grateful.
    thanks
    David Herter

Na serveru Locus Online se minulý pátek objevil zajímavý článek - Dopis z Brna Davida Hertera, amerického spisovatel SF. David Herter má vedle SF v oblibě také hudbu, a do Brna ho přivedl hudební festival s janáčkovskou tématikou. Našel si ale chvíli na procházky městem a na SF. Pro mne byl jeho článek velmi zajímavou reflexí cizince, a zaujal mne i specifickým slučováním hudebních a SF témat.

Autorovi článku jsem prominul některé nepřesnosti, vyplývající z komunikačně kulturních zádrhelů - vězení národů je v české kultuře, či spíše v naší politice určitého období, synonymum pro celé Rakousko-Uhersko a nikoliv jenom pro špilberské kasematy, stejně tak fejetony psal Karel Čapek a nikoliv Leoš Janáček. Spíše mi to připomnělo úskalí při vnímání cizí kultury, úskalí toho druhu, se kterým se setkává každý překladatel dnes a denně.

Vedle poměrně obsažného - a i pro českého (a moravského, potažmo brněnského) čtenáře objevného povídání o Leoši Janáčkovi a jeho žákovi Pavlovi Haasovi (zemřel v Terezíně, bratr herce a režiséra Hugo Haase), či připomenutí dalších slavných brněnskch rodáků - Johanna Gregora Mendela (1822-1884) či Ericha Wolfganga Korngolda (1897-1957), který emigrací do USA unikl osudu desítek tisíc dalších brněnských Židů a stal se uznávaným hollywoodským filmovým skladatelem, u nás však prakticky neznámým.